Rozdíl Felicie 1.3 MPi & Škoda 125 L 1.2:
Protože moje matka "zdědila" po mě moji škodovku, asi jí někdy napíši manuál, jak se celá (včetně mých doplňků) ovládá. Ten samozřejmě zpřístupním i Vám, abyste se něco dozvěděli (začátečníci alespoň ovládání, ti ostatní parametry, kolik to "žere", atp.). Teď mám ale nové auto. Protože Škoda už do svých aut dává dost dobré manuály, nebudu se zbytečně namáhat. Ale Vy, kteří váháte, jestli si máte Felicii koupit nebo ne, se zde dozvíte zda ano a proč, její vlastnosti, pokud řídíte "škodovku", co se budete muset odnaučit, a další věcičky. Snad Vám to pomůže v rozhodování. Jedno je jisté, Felicie jsou dnes asi na úrovni škodovek - jsou to levná a spolehlivá auta s malou spotřebou, levnými díly a velkou výbavou (sice ne v základní verzi, ale na přání se tam daly namontovat věci jako přední mlhovky, posilovač řízení, el. ovládaná zrcátka a okénka, střešní okno, vyhřívané sedačky, airbagy, dieselový motor, samozřejmě závěs, ABS, centrální a dálkové zamykání vozu a to je myslím vše - odhadem si myslím, že by se to do 50 tisíc vešlo, tudíž taková Felicie stojí v bazaru v dost slušném stavu do 200 tisíc - tj. cenová relace Fabie se slabším motorem a nulovou výbavou). Je sice pravda, že motorově mají navíc jen ten počítač a co se týče laku, novější 120L měly už podobný, vypadá to přeci jen lépe. Cena je ale 3x až 5x vyšší (neberu škodovky za 5 tisíc, to není auto ale přepravník). To jsou ale jen okrasné rozdíly. My se spíše podíváme na to, jakou má toto auto výbavu a jak se ovládá.
Ale ještě pár poznámek k vnějšku. Stejně jako 125L má umělohmotné nárazníky, což Vás potěší v případě, že se někde odřete, protože jejich oprava je výrazně levnější (stačí zapalovač). Střešní okno to také nemá, což mi ale momentálně moc nevadí. Kufr a víko od motoru se dobře otevírá, stejně tak přístup k motoru a jiným součástkám je v pohodě. Pokud ale máte vzpěru na tlumičích (taková příčná polotrubka), špatně se vyndává baterie. Disky na kolech, nic co by se nevidělo. Dveře jsou o dost lépe zatěsněné, takže snad už v zimě nebudou zamrzat. Zámky nejsou kryté. A chtělo by to clonky za kola proti cákání. Zadní stěrač na okně potěší. Místo pro přední mlhovky také (mám v plánu Felicii doplnit na plnou výbavu, ale to až seženu někde tak 30 až 50 tisíc). No, to bychom měli exteriér (fotku můžete najít u recenze na autobazar, odkud pochází) a teď se podíváme dovnitř. Jak to tam vypadá, jste už mohli posoudit z obrázku. Kufr je velký a dostanete se do něj i z kabiny odklopením sedaček. Auto je asi o trochu menší, než Škoda, ale je pohodlnější. Sedačky mají příjemný tvar a člověk se do nich nepropadne. Jinak všechny ovládací prvky jsou na stejném místě, jako u starých škodovek. Jen světla se spouští tlačítky a nikoliv přepínačem. Ocenil bych indikaci parkovacích světel, protože se to nedá ve dne poznat. Za to má ale auto kontrolu světel při odchodu z auta. Co se týče dveří, budete si muset zvyknout je odemykat povytáhnutím "čudlíku" a nikoliv páčkou. Dveře řidiče se dají zaklapnout jen tehdy, jsou-li zavřené, v opačném případě je musíte zamknout klíčkem a nebo centrálním zamykáním, pokud ho máte (což pomůže zabránit zamknutí klíče v autě). Okna jsou velká, je z nich krásně vidět. Jen ty zadní se nedají stáhnout až dolů. Pokud máte airbagy, nemá spolujezdec schránku - to ale nevadí, jsou v předních dveřích. Opěrky na ruce na dveřích jsou také dost velké. Jen stahování oken (ruční) mohlo být výše, v případě, že máte ve dveřích noviny (nebo servisní knížku), může Vám to při manipulaci s oknem překážet. Pedály jsou měkké, což je dobré, nemusíte se tak namáhat. Jen pozor na jízdu se studeným motorem. Také, při rozjezdu na 1. rychlost je dobré, dát trochu plynu, pouštět spojku (ale ne úplně) až se auto pomalu rozjede a pak teprve přidat plyn a pustit spojku. V opačném případě můžete mít málo otáček a auto může po cukání i zhasnout. Nebo naopak, když budete stále přidávat plyn namísto ubírání spojky, auto pojede stále pomalu, ale najednou Vám začne strašně řvát motor. Rozjezdy pro hvězdy. Při jízdě je to paráda. Motor na standardní rychlosti není téměř slyšet a pak řve asi jako u Škodovky při dvou tisících. Řadím stejně, jako doposud, tedy první 4 rychlosti do 50 km, pětku tak při 65 až 70 km/h na rovině, někdy i do mírného kopce. Žádné strachy, auto to vyjede, není to žádný lenoch a reaguje svižně i při stovce na pětku (v této rychlosti můžete klidně ještě sešplápnout plyn a někoho předjet - ve škodovce jste už moc rychleji nejeli). Navíc, budete-li jezdit s plynem sešlápnutým méně než 1/3, pojedete na úsporný program (tedy doufám, že Felicie něco takového má). Startování je bezva (po opravě). I studené auto "chytne" hned na poprvé (ale než se zahřeje, doporučuji nevytáčet). Při mírné jízdě se motor nikdy nezahřeje (rozumějte, na optimální teplotu mu stačí pár Km, ale Vy to nikde nepoznáte) na více než 60 stupňů, v létě mi na 20 km ručička teploměru ani nevylezla na první čárku (asi 2/10 stupnice). Za to se to hřeje, když stojíte v kolonách, klidně i na 80 stupňů (tj. asi 3/5 stupnice). Řazení jde lehce, jen musíte přitvrdit při určování polohy, no, hm, jak to vysvětlit, prostě, na to, aby jste vyndali páku z určité rychlosti, potřebujete větší sílu než pro to, aby jste zařadili a ještě větší oproti normálnímu pohybu v kříži. Jedničku stále nezařadíte snadno, pokud se pohybujete (popř. s odřením zubů). Na zpátečku pozor, občas se nechytne (proto pouštějte spojku pomalu, jestli neuslyšíte takový odírající se zvuk - je tišší, než u Š120). Maximální rychlost by měla být 150-160 km/h a spotřeba při 90km/h asi 5l. Jelikož moje Škoda 125L měla podle "techničáku" asi 6,5l a jezdil jsem 5.6l, doufám, že toto auto dostanu tak na 4l maximálně. Co se týče placení, spadáte do stejné kategorie, jako škodovka, motor má asi 1280 ccm. Posilovač to má u brzd, nikoliv u řízení. Při stojícím vozidle to jde fakt dost ztuha! Co se týče ještě vylepšení oproti škodovce, má to naklápění předních světel, a dokonce větrání, ač nemám klimatizaci, chladí i v horku (což škodovka těžko, když brala jen tak vzduch z kufru, kde byl zahřátý vzduch). No, zatím je to jen takové o trochu vylepšené auto typu Favorit, zkrátka, SuperB to není, ale až se vylepší s tou výbavou (hlavně nové koberce a přidat střední sloupek), bude to alespoň z poloviny tak luxusní. Ale, v podstatě je to stejné (otevírání obou vík od řidiče, atp.). No, to je asi tak všechno, co jsem Vám chtěl říci (Forest Gump :-D). Zatím ahoj.